cikgu YaTie



Masyarakat agraria ialah masyarakat berasaskan pertanian, penternakan, dan pemungutan hasil hutan dan sungai. Masyarakat agraria tinggal di kawasan  pedalaman termasuk kawasan-kawasan pertanian yang subur. Pengamalan unsur-unsur mekantilisme oleh masyarakat agraria Belanda membantu perkembangan ekonomi agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17M. Terdapat ciri-ciri khusus dalam masyarakat agraria di Belanda
            Ciri-ciri utama masyarakat agraria Belanda ialah masyarakat petani. Sebahagian besar masyarakat petani di Belanda tinggal di wilayah utara yang terkenal sebagai kawasan kegiatan ekonomi pertanian dan perikanan. Masyarakat petani merupakan masyarakat desa yang mengusahakan kegiatan ekonomi pertanian secara kecil-kecilan untuk pasaran sekitar dan bandar-bandar lain di Belanda. Petempatan utama masyarakat petani di kawasan lembah sungai yang subur yang mempengaruhi ekonomi agraria masyarakat.
            Ciri-ciri seterusnya ialah kegiatan ekonomi pertanian, perikanan dan penternakan. Tumpuan masyarakat agraria di Belanda ialah tanaman bijirin seperti oat, barli dan gandum, termasuk kekacang dan bunga-bungaan. Masyarakat petani di Amsterdam menanam jagung yang dieksport ke luar negara. Masyarakat agraria juga mengusahakan penternakan lembu tenusu dan lembu daging.
            Selain itu, masyarakat agraria Belanda juga terlibat dalam kegiatan perikanan terutama di Laut Utara hingga ke Selat Inggeris. Nelayan-nelayan Belanda menggunakan kapal-kapal besar dan merupakan pengeksport utama ikan herring.
            Masyarakat desa di Flanders dan Brabant terlibat dalam industri asas tani seperti industri tekstil berasaskan kain bulu dan linen. Pada tahun 1630-an, masyarakat desa di Leiden memberi tumpuan kepada industri tekstil berasaskan woolen, camlets, says dan fustians.          

            Selain itu,  masyarakat agraria di Belanda juga memiliki kemahiran dan pengetahuan dalam aspek pertanian. Masyarakat petani menggunakan kuda dalam pertanian khususnya pertanian ladang. Penggunaan kincir angin membolehkan air yang berlebihan di kawasan rendah digunakan di kawasan pertanian. Penambakan laut dan tebusguna tanah dilaksanakan bagi membolehkan masyarakat agraria di Belanda menambah keluasan kawasan pertanian. Kaedah tanaman bergilir diusahakan bagi membolehkan kegiatan pertanian dijalankan sepanjang musim tanaman. Kemahiran dan pengetahuan dalam aspek pertanian ini membolehkan masyarakat agraria di Belanda menjalankan kegiatan pertanian secara intensif.        
            Ciri-ciri lain masyarakat agaria di Belanda berkaitan dengan pemasaran pengeluaran hasil pertanian. Hasil pengeluaran digunakan untuk keperluan tempatan dan pasaran domestik. Bagaimanapun, masyarakat agraria di Belanda turut terlibat dalam kegiatan ekonomi mekantilisme. Ekonomi mekantilisme ini kemudiannya membolehkan Belanda menguasai perdagangan antarabangsa. Barangan import seperti lada hitam, rempah-ratus dikawal sepenuhnya oleh Belanda di pasaran Eropah.
            Pada akhir abad ke-17, kekayaan Belanda dalam pertanian membolehkan Belanda menyimpan bekalan makanan dan bekalan bijirin untuk tempoh 12 tahun. Masyarakat agraria di Belanda juga memberi tumpuan kepada perkembangan ekonomi agraria di wilayah luar seperti pertanian kopi di Pulau Jawa dan menguasai perdagangan rempah dari Kepulauan Melayu. Walau bagaimanapun pada awal abad ke-18, ekonomi antarabangsa Belanda mula mengalami kemerosotan apabila mendapat saingan daripada negara-negara Eropah yang lain khususnya British.


0 Responses

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...