Secara umumnya masyarakat Melayu tradisional merupakan sebuah masyarakat
feudal dan bercorak hierarki yang dapat dibahagikan kepada 2 golongan iaitu
golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah. Golongan pemerintah
terdiri daripada raja atau sultan, pembesar dan ulama. Manakala golongan yang
diperintah pula terdiri daripada rakyat biasa yang merdeheka dan hamba. Wujud
hubungan timbal balas anatara golongan pemerintah dan golongan diperintah.
Isi
1. Golongan Pemerintah
Ø Terdiri daripada raja, sultan atau yang dipertuan, keluarga dan kaum
kerabat diraja, pembesar negeri termasuk kaum bangsawan, ulama, pendita dan
penghulu.
- Raja/ Sultan/ Yang dipertuan Besar
- menduduki heirarki sosial paling tinggi
Ø Raja atau sultan ialah pemerintah tertinggi dalam pentadbiran negeri. Baginda
dibantu oleh kaum kerabat dan para pembesar.
Baginda memiliki kuasa dan kewibawaan dalam menjalankan pentadbiran dan
pemerintahannya di seluruh negeri.
Ø Baginda adalah simbol perpaduan negeri.
Mempunyai kuasa mutlak terhadap rakyat jelata dan mesti dihormati. Segala perintahnya mesti dipatuhi. Rakyat yang engkar dianggap menderhaka dan
akan mendapat balasan buruk atau dikenakan hukuman yang amat berat.
Ø Konsep daulat digunakan untuk menjadikan seseorang sultan lebih mulia dan
dianggap mempunyai kuasa dan kewibawaan yang mutlak. Jawatan raja/ sultan
adalah diwarisi oleh anak lelaki baginda daripada permaisuri yang sah ( anak
gahara).
- Keluarga dan kerabat diraja
Ø Kedudukan kedua selepas raja ialah golongan anak raja dan kerabat diraja
yang terdiri daripada mereka yang berketurunan raja, bergelar raja atau
tengku. Anak raja tidak semestinya
putera atau puteri raja yang memerintah kerana mereka juga boleh terdiri
daripada keturunan kerabat diraja.
Ø Bilangan anak raja tidak ramai, tetapi mereka mempunyai kuasa tertentu
apabila diberi sesuatu tugas rasmi negeri.
Ada juga putera raja yang dilantik menjadi pembesar daerah. Anak raja menikmati keistimewaan seperti yang
dimiliki oleh raja tetapi tidak boleh mengatasi keistimewaan raja sebagai ketua
pemerintah.
- Golongan bangsawan dan pembesar
- menduduki lapisan kedua heirarki sosial masyarakat
Ø Terdiri daripada para pembesar atau kaum kerabat yang amat berpengaruh
dalam pemerintahan dan pentadbiran.
Kebiasaannya mereka menjadi pentadbir iaitu membantu raja dalam
pentadbiran negeri. Mereka juga menjadi
penasihat atau pembesar di daerah-daerah tertentu.
Ø Pembesar dilantik oleh raja melalui pemberian surat tauliah. Pemilihan pembesar ditentukan oleh zuriat
keturunannya. Kebiasaannya anak lelaki,
sanak saudara sebelah bapa kepada pembesar yang terdahulu. Pembesar diberi hak
mentadbir sesuatu daerah dengan kekuatan sendiri tanpa sokongan sultan. Ia akan bertindak seperti seorang raja di
dalam daerahnya sendiri.
- Golongan ulama dan pendeta
Ø Golongan ulama dan pendeta ialah golongan yang dianggap cerdik pandai pada
masa itu. Mereka menjadi sumber rujukan
dalam perkara-perkara tertentu. Golongan ulama adalah golongan yang pakar dalam
bidang agama. Mereka mempunyai kedudukan
yang istimewa dan sangat berpengaruh dalam masyarakat.
Ø Golongan ulama terdiri daripada mereka yang berketurunan Arab Melayu. Mereka menggunakan gelaran seperti maulana,
makhdum, dan kadi. Mereka diberi gelaran
kebesaran seperti maharaja kadi, dato’ mufti seri utama dan imam maharaja.
Ø Golongan ulama berperanan menyebarkan agama Islam. Mereka juga dilantik menjadi guru, ketua
agama, kadi dan penasihat kepada sultan dan kerajaan dalam terutamanya tentang
hukum syarak dan mengeluarkan fatwa agama.
Mereka juga menjadi imam, khatib dan juru nikah.
Ø Golongan pendeta pula ialah orang yang menpunyai kepakaran dalam bidang
kesenian, kebudayaan, kesusasteraan, adat istiadat dan salasilah raja. Mereka menjadi pakar rujuk kepada raja dan
golongan istana disamping menjadi penulis dan perawi diraja.
- Penghulu
Ø Penghulu ialah ketua pentadbir di peringkat kampung yang dilantik dari
kalangan rakyat biasa. Mereka menjadi
orang perantaraan diantara rakyat biasa dengan pembesar.
Ø Penghulu mempunyai pengaruh dan memiliki kuasa penuh ke atas anak-anak
buahnya. Antara bidang tugas penghulu
ialah menyelesaikan sebarang pertikaian dikalangan anak buah, memelihara
keamanan kampung dan mentadbir kampung serta menjadi lambang perpaduan kampung.
Ø Jawatan penghulu tidak dibayar gaji tetap tetapi pendapatannya diperolehi
daripada cukai perdagangan dan bayaran hasil sebahagian pendapatan yang
diterima daripada anak-anak buahnya.
2. Golongan diperintah
- Rakyat biasa
- menduduki lapisan tertinggi dalam golongan yang diperintah
Ø Rakyat biasa yang bermastautin tetap dan menjadi pengikut setia kepada
pembesar yang mentadbir daerah dan jajahan. Ketaatan kepada sultan ialah mutlak
dan tidak berbelah bagi. Mereka rela dengan amalan sistem serah seperti bekerja
di tanah pembesar tanpa mendapat upah dan sistem kerah seperti menjadi bala
tentera dan mendirikan istana.
Ø Dalam bidang ekonomi mereka menjalankan kegiatan bertani, berdagang,
menangkap ikan, melombong dan menjadi tukang mahir. Tiada dorongan perubahan
diri untuk bekerja keras dalam bidang ini kecuali kerja-kerja demi kepentingan
raja.
Ø Rakyat biasa sesebuah kampung sesalu mempunyai pertalian kekeluargaan dan
mengamalkan tradisi hidup secara bergotong-royong, bekerjasama dan
bermuafakat. Amalan ini mewujudkan
keharmonian dan membantu pembesar mentadbir sesebuah daerah atau kampung itu
dengan lebih teratur dan berjaya
- Orang Asing
Ø Merupakan orang bukan Melayu dan datang ke Tanah Melayu hanya untuk
tujuan tertentu. Tinggal sementara
sahaja dan akan pulang ke negara asal setelah urusan mereka selesai.
Ø Terdiri daripada pedagang, perantau, santeri ( orang merantau kerana
menuntut ilmu ) dan mubaligh. Rakyat asing boleh dibahagi kepada 2
kumpulan
i. Melibatkan diri dalam pelbagai kegiatan sosial seperti menjadi tentera
upahan dan kebanyakan mereka berasal daripada Jawa dan Pasai.
ii. Melibatkan diri dalam kegiatan ekonomi seperti peniaga runcit, pemborong
dan pelombong.
Ø Masyarakat Tamil Islam merupakan kumpulan yang paling ramai dan mereka
hidup bebas dan bergaul dengan penduduk peribumi. Rakyat asing ini tidak
diwajibkan mengamal dan mematuhi tradisi kebudayaan tempatan. Walaupun demikian
mereka masih tertakluk kepada undang-undang dan peraturan tempatan.
- Hamba
- menduduki lapisan akhir dalam susun lapis masyarakat
Ø Golongan hamba menduduki susun lapis masyarakat yang paling bawah
sekali. Mereka menjadi hamba kepada para
pembesar dan orang kaya dengan melakukan pelbagai tugas seperti mencuci perahu,
memetik kelapa, mencari kayu api dan menjadi askar. Hamba boleh dibahagi kepada tiga jenis iaitu
hamba raja, hamba berhutang dan hamba abdi/ biasa.
i.
Hamba raja ( biduanda )
·
Mereka berasal dari
golongan orang merdeheka. Dikenali juga
sebagai budak raja dan bergelar biduanda.
Mereka dimiliki oleh raja dan mempunyai taraf yang lebih tinggi
berbanding dengan hamba-hamba yang lain.
Hamba raja dan keturunannya akan menjadi hamba secara turun temurun dan
hanya akan dibebaskan jika mendapat kerelaan raja.
ii.
Hamba abdi/ biasa
·
Hamba abdi/ biasa adalah
terdiri daripada mereka yang berasal dari keturunan hamba. Mereka diperolehi daripada pembelian atau
pertukaran oleh tuannya. Golongan hamba
ini akan menjadi hamba seumur hidup secara turun temurun. Hamba abdi boleh dibahagi kepada beberapa
jenis iaitu hamba tawanan, hamba diranggah, hamba habsyi, hamba hulur, hamba
serah dan anak hamba.
iii.
Hamba berhutang
· Hamba berhutang berasal daripada orang yang merdeka. Mereka terpaksa menjadi hamba kerana gagal
membayar hutang kepada pemiutang dalam tempoh yang ditetapkan. Isteri dan anak-anaknya juga dikehendaki tinggal
dengan si pemiutang sebagai hamba tebusan.
Hamba berhutang akan mengerjakan segala suruhan tuannya termasuk
bercucuk tanam, melombong dan membuat kerja-kerja rumah.
·
Hamba berhutang boleh dibahagi
kepada beberapa jenis iaitu orang berhutang, anak emas, hamba waris dan hamba
bayar.
Kesimpulan
Struktur social masyarakat Melayu boleh dibahagikan kepada beberapa susun
lapis masyarakat yang dapat digolongkan kepada golongan pemerintah dan
diperintah. Setiap golongan ini
mempunyai peranan dan tanggung jawab masing-masing di dalam masyarakat. Setelah kedatangan Barat, struktur masyarakat Melayu telah berubah
dimana peranan golongan pemerintah semakin berkurangan dan sistem hamba telah
dihapuskan.
Catat Ulasan