Institusi perhambaan merupakan amalan kemasyarakatan yang telah
diamalkan di Negeri-negeri Melayu sejak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi.
Hamba dapat melambangkan pengaruh dan kekayaan seseorang pembesar pada ketika
itu. Semakin ramai hamba yang dimiliki seseorang pembesar, ini menunjukkan
semakin berstatus kedudukannya dalam masyarakat dan semakin kukuhlah kedudukan
ekonominya. Sebelum kedatangan Barat hamba boleh dibahagikan kepada beberapa
jenis iaitu hamba abdi, hamba berhutang, dan hamba raja.
1. Hamba raja.
Ø Hamba raja biasanya
terdiri daripada orang yang merdeka. Hamba raja juga dikenali sebagai budak
raja atau digelar ‘ biduanda’ . Hamba raja lebih tinggi tarafnya berbanding
dengan hamba lain terutamanya biduanda.
Ø Hamba raja dan
keturunannya akan menjadi hamba turun temurun. Mereka boleh dibebaskan dengan
kerelaan dan budi bicara raja . Hamba raja juga
terdiri daripada kalangan mereka yang menghulurkan diri ( menyerahkan
diri ) kepada raja setelah melakukan kesalahan jenayah berat dan kemudiannya
meminta ampun daripada raja atau keramat raja dan berjanji akan menjadi hamba
turun temurun. Kebanyakan hamba raja merupakan orang tawanan perang atau
banduan. Mereka boleh dibebaskan jika kedua-dua buah negara berbaik semula. Antara
gelaran dayang-dayang, beti-beti dan perwara (hamba perempuan )
2.
Hamba Biasa.
Ø Hamba biasa atau abdi
atau sahaya terdiri daripada golongan orang suruhan yang khas dan mereka
berasal daripada keturunan tersebut. Mereka menjadi hamba seumur hidup kepada
golongan pembesar atau orang biasa yang kaya raya.
Ø Golongan hamba jenis
ini biasanya diperolehi daripada pembelian atau pertukaran sesama tuan punya
hamba. Mereka akan menjadi hamba seumur hidup kepada pemiliknya. Hamba biasa
boleh dibahagi kepada tiga jenis iaitu.
1. Hamba abdi
i. Hamba abdi boleh dibahagi kepada beberapa
jenis ;-
Ø Hamba tawanan menjadi
hamba setelah tertawan dalam peperangan. Hamba Diranggah iaitu hamba di
kalangan orang bukan Islam seperti orang Batak , orang Asli dan penduduk bukan
Islam dari Asia Tenggara yang diculik oleh perniaga hamba abdi atau mereka yang
ditawan oleh lanun menjadi hamba.
Ø Hamba Habsyi iaitu
hamba yang diimport dari Afrika. Kebanyakan mereka terdiri adalah kulit hitam
yang dibeli oleh orang Melayu semasa menunaikan haji di Makkah . Hamba ini juga diimport oleh saudagar-saudagar Arab
dan kemudian di bawa ke Tanah Melayu.
Ø Hamba Hulur ialah
orang yang melakukan kesalahan jenayah dan menyerah diri sebagai hamba kepada
pemerintah kerana tidak mampu membayar hutang darah atau denda.
Ø Hamba Serah iaitu
orang yang menjadi hamba kerana mereka menghadapi kesukaran hidup dan menjadi
hamba dengan menyerah diri kepada mereka yang sanggup memberi makanan atau
nafkah hidupnya. Anak hamba atau keluarga hamba iaitu isteri dan anak-anak
kepada hamba abdi.
Ø Hamba Dengan iaitu
hamba yang dibeli atau hamba yang dijual kepada pembeli lain tetapi mereka
tidak bebas daripada status hamba.
Ø Hamba Biduanda iaitu
orang suruhan yang selalunya dimiliki oleh raja.
4.
Hamba Berhutang.
Ø Hamba berhutang
berasal daripada orang yang merdeka. Oleh sebab gagal membayar hutang dalam
tempoh tertentu yang ditetapkan oleh pemiutang dalam tempoh yang ditetapkan,
mereka terpaksa menjadi hamba kepada pemiutang sehingga hutang mereka selesai.
Isteri dan anak-anak orang yang tersebut juga akan menjadi hamba dan hendaklah
tinggal bersama-sam pemiutang sebagai hamba tebusan. Taraf hamba akan luput
apabila hutang tersebut selesai dijelaskan atau setelah tamat sesuatu tempoh
perkhidmatan yang dipersetujui dengan pemiutang.
Ø Hamba berhutang akan
mengerjakan segala suruhan tuan mereka seperti bercucuk tanam, melombong dan
melakukan kerja-kerja rumah. Golongan bangsawan merupakan pihak yang paling
banyak mempunyai hamba. Hamba berhutang boleh dibahagi kepada beberapa jenis
iaitu.
a.
Orang
Berhutang iaitu orang yang terikat dengan hutan dan akan dibebaskan selepas
membayar hutangnya.
b.
Anak
Emas iaitu orang yang menjadi hamba melalui perkahwinan. Misalnya hamba lelaki
yang berkahwin dengan hamba wanita dan terikat kepada tuannya.
c.
Hamba
Waris iaitu isteri dan anak-anak kepada hamba berhutang.
d.
Hamba
Bayar iaitu hamba abdi yang diserahkan oleh tuannya kepada orang lain sebagai
mambayar hutang tuannya.
Ø Hamba berhutang dapat
juga dijeniskan mengikut bentuk perkhidmatan mereka. Mereka boleh dibahagikan
kepada sistem mengiring dan sistem berbelah;
a.
Sistem
mengiring ialah hamba berhutang memberi segala perkhidmatan kepada si pemiutang
dan mereka berkhidmat sepenuh masa.
b.
Sistem
berbelah pula hamba akan berkhidmat separuh masa atau sambilan kepada si
pemiutang sehingga hutang mereka selesai. Melalui sistem ini hamba lebih
bernasi baik kerana mereka masih dapat mencari pendapatan dan menabung berpeluang
membebaskan diri dengan lebih cepat. Satu-satunya cara untuk cepat membebasken
diri ialah dengan cara berjudi. Oleh sebab itu amalan berjudi menjadi amalan
orang Melayu untuk membebaskan diri daripada menjadi hamba.
5. Peranan Hamba
Ø Hamba abdi dan hamba
berhutang biasa berkhidmat untuk tuan mereka sebagai pengikut dan ada yang
berkhidmat sebagai pembantu rumah. Hamba berhutang juga terlibat dalam kegiatan
produktif seperti kegiatan pertanian dan melombong bijih timah.
Ø Hamba lelaki diberi
tugas berat di luar rumah. Mereka sering digunakan untuk tujuan pertahanan
negeri . Mereka menjalankan kegiatan pertanian seperti penanaman padi seperti
membajak,menanam, menuai dan memugar hutan baru atau bertugas dilombong bijih
timah. Hamba lelaki yang bernasib baik mungkin berpeluang mengikuti tuan mereka
berdagang atau berniaga.
Ø Hamba wanita biasanya
membuat kerja-kerja rumah dan menjadi dayang-dayang kepada pemerintah. Tugas
lain hamba wanita termasuklah sebagai tukang masak, mengasuh anak-anak kecil
tuan mereka, mencuci, mengambil air, membelah kayu dan menganyam. Kadang kala
mereka dihantar ke sawah untuk menuai padi. Ada juga hamba wanita dipaksa
menjadi pelacur oleh tuannya bagi menambahkan pendapatan tuan mereka. Seorang
hamba wanita juga dijadikan guntik oleh tuannya. Gundik ini mendapat taraf yang
lebih tinggi daripada hamba-hamba lain. Jika hamba ini melahirkan anak hamba
ini berhak dibebaskan.
Kesimpulan
Sistem perhambaan
telah menjadi suatu amalan tradisi dalam masyarakat Melayu sejak zaman
kesultanan Melayu Melaka lagi. Amalan perhambaan dapat menunjukkan ketinggian
status dan kekayaan sesorang pemiliknya. Apabila kedatangan British di Tanah
Melayu amalan perhambaan telah diharamkan oleh British. Ini telah menimbulkan
kemarahan dan penentangan daripada pembesar-pembesar Melayu. Walau
bagaimanapun, amalan perhambaan dapat dihapuskan oleh Britsih di Tanah Melayu
sehingga kini.
Catat Ulasan